Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Czas na zamówienia publiczne

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-07-13 15:48:05
algieria, zamówienia publiczne, przetargi

Na program inwestycyjny w latach 2010 – 2015 przeznaczono w Algierii 268 mld dol. Tutejsze procedury przetargowe są jednak zbiurokratyzowane i trudne do spełnienia.

 

 

Algierski sektor państwowy (administracja, instytucje i przedsiębiorstwa) jest zobligowany do zakupu za granicą niezbędnych towarów i usług oraz realizacji inwestycji w ramach zamówień publicznych i organizowania przetargów.

Zakres przedmiotowy importu obejmuje m.in. dobra konsumpcyjne o strategicznym znaczeniu dla gospodarki algierskiej, jak żywność (np. mleko w proszku, zboża, strączkowe warzywa suszone), a także leki, sprzęt i wyposażenie medyczne, materiały budowlane oraz maszyny i urządzenia, sprzęt inwestycyjny, specjalistyczne wyposażenie i artykuły dla różnych odbiorców, wszelkie inwestycje i usługi.

Potencjał długoterminowej współpracy w strategicznych sektorach gospodarki ma m.in.:

  • budownictwo w zakresie robót publicznych, technologii, materiałów budowlanych i wykończeniowych, renowacji zabytków i rozwoju bazy turystyczno-hotelowej
  • opieka zdrowotna w zakresie budowy szpitali, dostawy i produkcji leków oraz usług medycznych
  • przemysł rolno-spożywczy w zakresie importu żywności i surowców oraz sprzedaży linii technologicznych do ich przechowywania i przetwórstwa
  • ochrona środowiska w zakresie recyclingu, budowy stacji oczyszczania wody oraz wdrażania technologii energooszczędnych i instalacji do pozyskiwania zielonej energii

 

Zbiurokratyzowane procedury

 

Algierskie procedury przetargowe uznawane są zbiurokratyzowane, z dużą liczbą kryteriów i wymogów trudnych do spełnienia. Są często nadmiernie rozciągnięte w czasie od momentu ogłoszenia przetargu do jego rozstrzygnięcia, a zwłaszcza rozpoczęcia realizacji dostaw.

Przedsiębiorcy narzekają na zbyt dużą liczbę kryteriów i wymogów do spełnienia, w szczególności wymagających w części finansowej - chodzi m.in. o wpłacenie kaucji przy składaniu gwarancji dla ofert w wysokości od 1 do 10 proc. wartości kontraktu. To duża bariera szczególnie dla małych i średnich firm.

Organizowanym w Algierii przetargom zarzuca się również czasem nieprzejrzystość i zachowania korupcyjne. Nie zniechęca to jednak firm zagranicznych do szerokiego angażowania się na rynku i uczestnictwa w przetargach na dostawy towarów, usług i realizację inwestycji.

Aktywne uczestnictwo w organizowanych w Algierii przetargach daje ogromne możliwości lokowania towarów, usług, realizacji inwestycji oraz zdobycia trwałej pozycji na rynku.

 

Narodowe preferencje

 

Część przetargów ma charakter zamknięty. Oznacza to, że nie są one ogłaszane publicznie i ich organizatorzy sami wysyłają zaproszenia do uczestnictwa w jednemu bądź kilku potencjalnym oferentom. Procedury przetargowe przeprowadzają wyspecjalizowane struktury poszczególnych resortów i instytucji bądź firmy prywatne, ale tylko działające w formie spółki, które zgodnie z posiadanymi uprawnieniami realizują zaopatrzenie na potrzeby państwa.

Przedsiębiorcom zaleca się wspólne uczestnictwo z firmami algierskimi. Po wprowadzeniu przez władze tego kraju „preferencji narodowej” przy rozstrzyganiu przetargów, firmy prawa algierskiego mają bowiem większe szanse na powodzenie.

Do tego w październiku 2010 r. wprowadzono nowy kodeks zamówień publicznych. Dostępny jest on na stronie www.joradp.dz. Dekret określa główne założenia rynku publicznego w Algierii, w tym potwierdza zasadę wprowadzoną w ramach Uzupełniającego Prawa Finansowego 2010 (LFC 2010) zobowiązującą zagraniczne spółki, które uzyskały kontrakty w wyniku przetargów publicznych, do reinwestycji w Algierii.

Spółka jest zobowiązana do zainwestowania zgodnie z poziomem zaangażowania kapitałowego: 49 proc. - partner zagraniczny, 51 - algierski. Obowiązujące od 2010 r. prawo przewiduje również dla algierskich przedsiębiorców tzw. marżę preferencyjną nie mniejszą niż 25 proc. wartości zamówienia.

 

Ogłoszenia przetargowe

 

Przepisy regulujące algierskie zamówienia publiczne publikowane są w oficjalnym dzienniku urzędowym Algierii: Journal Officiel (www.joradp.dz). Ogłoszenia o międzynarodowych przetargach w Algierii publikuje oficjalny biuletyn zamówień publicznych „BOMOP” (www.anep.com.dz - serwis płatny). Znaczącą ich część zamieszcza także miejscowa prasa - najwięcej codzienna gazeta państwowa w języku francuskim „El Moudjahid” (www.elmoudjahid.com).

Informacje o przetargach w należącym w 100 proc. do państwa algierskim sektorze ropy i gazu publikuje specjalistyczne wydawnictwo BAOSEM (www.baosem.com lub www.mem-algeria.org serwis płatny), który podaje także ich rozstrzygnięcia.